Sebezkušenostní výcvik pro sociální pracovníky a pracovníky v sociálních službách
Základní informace:
Akreditace: A2023/0885-SP/PC/VP
Rozsah: 136 hodin
Tematická oblast: Terapeutické dovednosti
Cílová skupina: Pracovníci v sociálních službách, sociální pracovníci, vedoucí pracovníci sociálních služeb a ostatní zájemci.
Anotace:
Výcvik je zaměřen na seberozvoj sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách. Hlavním cílem výcviku je pomoci těmto pomáhajícím pracovníkům prohloubit sebepoznání v některých základních oblastech jejich osobnostní struktury (motivace, postoje, hodnoty, předpoklady, osobnostní rysy, osobní a profesní hranice, komunikační kompetence a slabiny, ad.), včetně porozumění vlivům, které je formovaly. Koncept výcviku je postaven na předpokladu, že tyto rysy a tendence se v procesu profesionální pomoci nevyhnutelně promítají, a ovlivňují vztah mezi pomáhajícím pracovníkem a klientem; zároveň jsou-li pracovníkem dostatečně reflektovány (a v rámci možností kontrolovány), zvyšuje se významně šance na efektivitu pomáhajícího procesu. Sebezkušenost je v rámci výcviku je zprostředkovávána formou individuálních sebezkušenostních technik, s důrazem na bezpečí, přičemž účast i následné sdílení výstupů před skupinou je zásadně fakultativní a nepodléhá interpretaci ani hodnocení. Současně je kladen důraz na zasazení do kontextu podmínek pomáhající práce v ČR (mj. otázky odborných hranic, práce v týmu a pracovních rolí, rizika syndromu vyhoření, ad.). Výcvik je rozdělen na 4 bloky sdružujícími související témata, s dostatečným prostorem pro integraci poznatků a jejich vztažení na specifickou oblast práce účastníků výcviku, intervizi i plánování a vyhodnocování dalších kroků v profesním seberozvoji.
Cílové kompetence:
- Absolvent je v základní míře schopen reflexe osobních motivů, potřeb a postojů, včetně porozumění vlivům, které je formovaly.
- Absolvent je schopen své motivy, potřeby a postoje odlišit od klientových.
- Absolvent dokáže kriticky posoudit, jakým způsobem se jeho motivy, potřeby a postoje mohou promítat do procesu pomáhající práce.
- Absolvent se orientuje v základních modelech pomáhající práce a dokáže obhájit volbu pomoci nebo kontroly v konkrétních případech.
- Absolvent rozlišuje své osobní i profesní hranice v rámci procesu pomáhající práce.
- Absolvent reflektuje vlastní profesionální kompetence i slabiny v kontextu pomáhající práce.
- Absolvent reflektuje své místo, kompetence i odpovědnost v pracovním týmu a rozumí organizačnímu rámci pomáhající organizace, ve které působí.
- Absolvent ovládá základní postupy efektivního sebeřízení a podniká konkrétní kroky v prevenci syndromu vyhoření.
- Absolvent dokáže plánovat a vyhodnocovat další kroky v profesním seberozvoji.
- Absolvent je schopen podávat zpětnou vazbu jiným účastníkům výcviku tak, aby byla v důsledku rozvíjející.
Doplňující informace:
Velikost skupiny bude 15 - 18 účastníků.
Lektorský tým: PhDr. Marie Marečková, Ph.D., Mgr. Jan Soldán, Mgr. Eliška Kučerová, Mgr. Jitka Škarohlídová, Mgr. Lenka Tkadlčíková
Termíny kurzu budou stanoveny po přihlášení dostatečného počtu zájemců (nejpozději 2 měsíce předem).
Lektor:
PhDr. Marie Marečková, Ph.D.
Psycholožka, psychoterapeutka, supervizorka. Přednášející na Fakultě zdravotnických věd a ...
Mgr. Jan Soldán
Psycholog, rodinný terapeut a lektor. Absolvent bakalářského i magisterského oboru psychologie ...