Pomozte dětem učit se - paměťové techniky pro školské prostředí
Základní informace:
Akreditace: MSMT-8592/2023-4-251
Rozsah: 8 hodin
Tematická oblast:
Cílová skupina: učitelé 1. a 2. stupně ZŠ, vychovatelé školských zařízení
Anotace:
Seminář je zaměřený na praktické zvládnutí základních paměťových technik, které dětem pomáhají při osvojení učiva, a na didaktickou stránku jejich využití při výuce žáků či studentů. Vzhledem k množství informací a požadované rychlosti jejich osvojení přispívají techniky zvyšující pozornost žáků a zlepšující jejich schopnost si poznatky vštípit, uchovat je v paměti a vybavit si je v náležité formě k vyšší efektivitě učení, lepší školní úspěšnosti, a tím také k dobrému vztahu ke vzdělávání jako takovému. Seminář se zaměřuje na praktický nácvik technik, které dětem umožní lepší zvládnutí souboru údajů (např. vyjmenovaná slova při výuce pravopisu; popisu děje, věci či skutečnosti aj.), obtížných názvů, cizích slov, číselných údajů (ať už historických dat či jiných). Cílem je seznámit se s jednoduchými a účinnými cestami učení a základními metodami, jak si osvojit soubor jednoduchých cvičení podporujících učení a jak podpořit schopnost učitelů děti u těchto cvičení metodicky vést. Přínosem je zefektivnění a ozvláštnění výuky, zvýšení šancí žáků na zapamatování si učiva a postupné prohlubování jejich schopnosti koncentrace i zlepšování paměťových funkcí.
Cílové kompetence:
Účastníci se naučí efektivněji hravou formou podporovat schopnost učení u dětí. Účastníci porozumí významu paměťových technik pro zvládnutí učiva, dokážou zvolit vhodnou techniku pro konkrétní učivo či situaci, umí objasnit princip dané techniky a vést žáka k jejímu nácviku a použití. Účastníci dovedou prakticky využívat tzv. Loci systém k zapamatování škály údajů a další jednoduché techniky zlepšující paměťové zvládnutí učiva, umí žáky motivovat k jejich použití, umí techniky kreativně zařazovat do výuky.
Lektor:
Mgr. Milena Rosová
Absolventka Filozofické fakulty Ostravské univerzity. Působila jako odborná asistentka katedry ...