Šikana a jiné formy problémového chování ve školním prostředí
Základní informace:
Akreditace: MSMT-8592/2023-4-251
Rozsah: 8 hodin
Tematická oblast:
Cílová skupina: učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, učitelé ZUŠ a SUŠ, učitelé - vedoucí školních zájmových kroužků a klubů, pedagogové volného času, vychovatelé školských zařízení, učitel - metodik prevence, výchovní poradci
Anotace:
Seminář stručně představuje problematiku šikany (včetně kyberšikany) a dalších forem problémového chování žáků ve školách, včetně etiologie, projevů, účinků a důsledků.
Objasňuje také legislativu, která souvisí s těmito problémovými formami chování i týkající se práv obětí. Nabízí základní orientaci v řešení těchto situací ve školním prostředí a různé pohledy na ně, ať už v rámci preventivních aktivit či případných intervencí ze strany školy.
Zaměřuje se i na vzájemnou součinnost jednotlivých organizací (škola, OSPOD, Policie ČR, Probační a mediační služba ČR) a přesné vymezení rolí jednotlivých institucí.
Cílové kompetence:
Účastník kurzu se orientuje v jednotlivých formách šikany a kyberšikany, v základním právním rámci problematiky a v předmětu činnosti organizací, s nimiž je vhodné navázat součinnost. Obeznámí se s právy oběti i specifiky u zvlášť zranitelných obětí (dítě do 18 let věku), včetně činnosti Probační a mediační služby.
Seznámí se s případnými varovnými příznaky i jak rozpoznat oběti a identifikovat pachatele.
Seznámí se s některými možnými postupy řešení problematiky šikany a kyberšikany v pedagogické praxi. Orientuje se také v možnostech prevence a postupech školy, získá potřebné kontakty.
Lektor:
Mgr. Táňa Palotášová
Absolventka Zdravotně sociální fakulty Ostravské univerzity v oboru sociální práce. Od roku ...