Problematika týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte v pedagogické praxi
Základní informace:
Akreditace: MSMT-8592/2023-4-251
Rozsah: 8 hodin
Tematická oblast:
Cílová skupina: učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, učitelé ZUŠ a SUŠ, učitelé - vedoucí školních zájmových kroužků a klubů, pedagogové volného času, vychovatelé školských zařízení, učitel - metodik prevence, výchovní poradci
Anotace:
Cílem kurzu je získání základních vědomostí o problematice týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte, o detekci syndromu CAN, jeho charakteristikách, možnostech prevence a řešení. V kontextu pedagogické praxe je frekventant kurzu v praktických příkladech a kasuistikách veden k tomu, aby porozuměl širokým souvislostem syndromu CAN, okolnostem jeho vzniku a udržování v čase. Následným cílem je seznámit se s možnostmi pomoci jednak ohroženému dítěti, jednak jeho rodině, sestavit obraz optimální interdisciplinární spolupráce s aktéry řešícími syndrom CAN.
Cílové kompetence:
Po absolvování kurzu by měl účastník umět:
– definovat syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte;
– vymezit diagnostické znaky týraného dítěte, zanedbávaného dítěte a zneužívaného dítěte (zejména sexuálně zneužívaného dítěte) a vzájemně je od sebe odlišit;
– vyjmenovat základní faktory, které zvyšují riziko, že se dítě stane obětí syndromu týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte, a dokázat je přiléhavě vyhodnotit;
– formulovat základní strategie primární, sekundární a terciální prevence syndromu týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte.
Absolvování kurzu by mělo umožnit frekventantovi nejen porozumět přednášeným poznatkům, ale také je využívat v pedagogické praxi za účelem včasné diagnostiky syndromu CAN a za účelem efektivního nastavení vhodné multidisciplinární spolupráce při řešení syndromu CAN.
Lektor:
PhDr. Eva Klimentová, Ph.D.
Pracuje jako odborná asistentka na Katedře sociologie, andragogiky a kulturní antropologie Filozofické ...