Problematika týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte v práci sociálního pracovníka
Základní informace:
Akreditace: A2023/0886-SP/VP
Rozsah: 8 hodin
Tematická oblast: Problémové situace
Cílová skupina: Sociální pracovníci, vedoucí pracovníci sociálních služeb.
Anotace:
Cílem kurzu je získání základních vědomostí o problematice týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte, o detekci syndromu CAN, jeho charakteristikách, možnostech prevence a řešení. V kontextu praxe sociální práce je frekventant kurzu v praktických příkladech a kasuistikách k tomu, aby porozuměl širokým souvislostem syndromu CAN, okolnostem jeho vzniku a udržování v čase. Následným cílem je seznámit se s možnostmi pomoci jednak ohroženému dítěti, jednak jeho rodině, sestavit obraz optimální interdisciplinární spolupráce s aktéry řešícími syndrom CAN.
Cílové kompetence:
Po absolvování kurzu by měl účastník umět:
- definovat syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte;
- vymezit diagnostické znaky týraného dítěte, zanedbávaného dítěte a zneužívaného dítěte (zejména sexuálně zneužívaného dítěte) a vzájemně je od sebe odlišit;
- vyjmenovat základní faktory, které zvyšují riziko, že se dítě stane obětí syndromu týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte, a dokázat je přiléhavě vyhodnotit;
- určit a popsat základní faktory, které zvyšují riziko, že se dospělý stane pachatelem syndromu týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte;
- formulovat základní strategie primární, sekundární a terciální prevence syndromu týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte.
Absolvování kurzu by mělo umožnit frekventantovi nejen porozumět přednášeným poznatkům, ale také je využívat v praxi sociální práce za účelem včasné diagnostiky syndromu CAN a za účelem efektivního nastavení vhodné terapie celé rodiny, ve které se syndrom CAN vyskytuje.
Lektor:
PhDr. Eva Klimentová, Ph.D.
Pracuje jako odborná asistentka na Katedře sociologie, andragogiky a kulturní antropologie Filozofické ...