Dialog - přínosné a méně přínosné formy komunikace
Základní informace:
Akreditace: A2025/0229-SP/PC
Rozsah: 8 hodin
Tematická oblast: Komunikační a řídící dovednosti
Cílová skupina: Sociální pracovníci, pracovníci v sociálních službách a ostatní zájemci.
Anotace:
Dialogický princip se v mnoha souvislostech a pod různými názvy vynořuje jako princip spojovaný s vývojem, růstem, uzdravením a řešením problémů. Vice versa je jeho protipól je spojován s nefunkčností a poruchami. V semináři si uvedeme několik teorií, které dokládají dialogickou povahu lidské existence a rozvoje: rozvoj psychických dovedností v rámci intuitivního rodičovství; vzájemné naladění a komunikační vzorce predikující spokojenost ve vztazích; změny porozumění psychickým poruchám, které do psychiatrie přinášejí terapeutický systém Otevřený dialog, aj. Uvedeme si také postoje nebo koncepty, které rovněž bývají součástí našeho života, ale jsou spíše parafrází nebo nevydařenou variantou dialogu (manipulace aj.).
Cílové kompetence:
Účastníci semináře
- seznámí se s vybranými psychologickými teoriemi, které dokládají přínos (terapeutický a růstový potenciál) dialogického principu v komunikaci (T. Arnkil a J. Seikulla; N. Silverová a J. Gottman; aj.)
- získají představu o výhodách a nárocích dialogické komunikace
- seznámí se s postoji, které jsou v rozporu s dialogickou praxí (manipulace, žvanění ap.)
- seznámí se s předpoklady dialogického přístupu k utváření komunity
- získají představu o využití dialogické praxe v rovině profesní pro komunikaci s klienty a kolegy i v rovině osobního rozvoje
Lektor:
PhDr. Jan Vančura, Ph.D.
psycholog, více než dvacet let se v různých kontextech věnuje psychologickému poradenství, ...